Concurs de fictiune pe Trilema – cateva consideratii cu privire la criteriile de jurizare

Din cate am putut constata pana acum, juratii lui Mircea s-au dovedit seriosi si responsabili, chiar in conditiile in care isi dramuiesc cu dificultate bugetul de timp. Nu fac exceptie nici de aceasta data…Sunt, adicatelea, tot in razboi cu timpul, dar doresc sa imi fac datoria cu seriozitate si corectitudine, mai ales pen’ ca, fidela crezului meu, nutresc pe mai departe convingerea ca nimic nu-i mai pretios pe lumea asta pentru un om inzestrat cu un condei decat un altul asemeni lui care sa ii ceteasca textele cu onesta aplecare, buna-credinta si olecuta de pricepere, spre a-l putea impinge de la spate in hatisul aista care sunt literele (mai cu seama cele ce se vor a fi bine strunite).

Am purces, asadar, la lectura completa, de reimprospatare a impresiilor, acum trei zile. In rastimpul aista am recitit atat textele propuse spre a participa la concurs, cat si criteriile de jurizare consemnate pe blog de catre inainte-vorbitorii miei: Diana, Tony si Maria. Am apreciat, in cazul fiecaruia dintre ei in parte, seriozitatea si rigoarea, incercarea lor de a-si ordona niste criterii in functie de care sa faca o justa evaluare a textelor, care sunt, e drept, dintre cele mai diverse. Imi  lipseste rigoarea disciplinata a Dianei si ma apropii, as zice, ca si criterii de evaluare, de ceea ce a punctat succint Tony la el pe blog. Cat priveste abordarea Mariei, ea este inca mai aplecata catre a putea analiza un text literar, intrucat, deduc (sper corect!) ca aceasta face parte, printre altele, dintre atributiile ei profesionale (sunt inclinata sa cred asta si judecand dupa finetea criteriilor de evaluare enumerate de Maria pe blogul ei).

Am lecturat, asadar, o data textele (toate) fara sa-mi fi stabilit (in prealabil si in scris) o lista de criterii si mi-am lasat bunul-plac sa decida asupra valorii lor, pentru ca ulterior sa revin asupra lor, intr-un demers mai „didactic”, mai aplicat, in incercarea de a le nota in acord cu cateva criterii pe care mi le-am reunit sub apelativele conventionale, fireste, „impresie artistica”, respectiv „impresie tehnica”. Mi-am schitat asa, pentru mine, chiar si un barem de punctare, care sa nu imi ingaduie sa “ratez” chestiuni de finete, pe care le consider definitorii pentru calitatea unui text literar. La final am facut media celor doua note si ce-a iesit se va vedea in curand…

Marturisesc ca nu am evaluat textele din punctul de vedere al intinderii lor, dar am socotit ca premiza initiala (cea specificata de initiatorul concursului): „scrieti doua-trei pagini (adica de la cinci sute de cuvinte in sus, da’ nu mai mult de-o mie-doua)” e indeajuns de generoasa si de relaxata incat sa ingaduie tuturor textelor selectate sa beneficieze macar de o considerare critica. In situatia in care ceilalti jurati vor decide asupra faptului ca lungimea textului mai mare de 2 000 de cuvinte e un criteriu de eliminare din concurs, atunci prima sanctiune severa mi-o acord mie insami, pentru o intindere necuvenita a ambelor mele texte.

Cat priveste „impresia artistica”, e  limpede ca ea reflecta izbanzile literare ale textului, evaluand cestiuni delicate si fragile ce tin de transmiterea unei stari, a unor emotii si a altora asemenea, lucruri care cu dificultate pot fi cuprinse de un sistem de notare, oricat de sofisticat si de bine pus la punct ar fi el. Am tinut cont la aceasta sectiune si de felul in care a fost integrata si dezvoltata in text ideea negotului dintre cele doua civilizatii, precum si de ceea ce mi s-a parut a fi caracterul original / ingenios al ideilor etalate.

Cu „impresia tehnica” lucrurile stau oleaca mai lesne, intrucat ea reuneste evaluarea modului in care tehnica scrisului (y compris: coerenta, corectitudine gramaticala, constructie, mijloace etc. etc. ) serveste scopului propus.

Nu mi-am propus sa caut si, prin urmare, nici nu am cautat sa identific filoane de non-originalitate in textele participante la concurs. Imaginatia noastra se hraneste cu idei, care idei au o viata a lor, traiesc si circula liber, asa incat e posibil ca anumite idei, desprinse de pe undeva, sa nasca in noi alte idei, care sa ne apartina…  

In ziua in care “colectarea” notelor de la toti juratii se va fi incheiat, voi reveni aici cu cateva opinii pe marginea fiecarui text recenzat in parte. Desi articolul care contine consideratiile mele critice pe marginea lecturilor este deja incheiat, nu-mi ingadui sa il public inca de astazi, pentru a nu contraveni in vreun fel regulamentului de desfasurare a concursului.

Asadar, pe curand…

3 thoughts on “Concurs de fictiune pe Trilema – cateva consideratii cu privire la criteriile de jurizare

  1. A propos de lungimea textului, eu cel putin n-am pus-o drept motiv de eliminare, ma indoiesc ca a folosit-o cineva ca atare. E drept ca totusi am penalizat un picut (daca te uiti la grila o sa vezi ca oricum per total nu-i cine stie ce) chiar cu un pic de ingaduinta pana la 100 cuvinte mai mult ori mai putin, tocmai pentru ca limitele au fost, zic eu, suficient de generoase incat sa nu fi fost problema la o adica sa se incadreze lumea in ele.

Leave a Reply

